Een kijkje achter de schermen

Elke mening telt.

Een verplichte GGZ-behandeling is niet gebruikelijk. Toch is dit soms nodig, bijvoorbeeld wanneer een persoon een gevaar voor zichzelf of anderen kan zijn of in een crisissituatie waarin snel ingegrepen moet worden. Wanneer een crisismaatregel wordt overwogen heeft iemand altijd recht op hoorrecht. CIT verzorgt deze aanvraag. 

Tijdens de jaarwisseling vorig jaar heeft CIT HvB als eerste het hoorrecht mogen toepassen. Het hoorrecht houdt in dat de persoon waarbij mogelijk een crisismaatregel wordt opgelegd wordt gehoord door een onafhankelijk persoon. Dat kan bijvoorbeeld door iemand van CIT gebeuren, of door de gemeente zelf. De persoon mag een aantal vaststaande vragen beantwoorden die in een verslag worden meegestuurd naar de burgemeester. Die neemt de antwoorden mee in zijn of haar afweging.

Sinds de corona uitbraak wordt het hoorrecht alleen telefonisch behandeld. En dat is altijd verrassend. Wij zijn 24/7 bereikbaar, dus je weet nooit wanneer de telefoon weer gaat rinkelen. Daarnaast is de persoon aan de lijn natuurlijk ook telkens weer anders. Soms is iemand goed aanspreekbaar en kan hij of zij de vragen goed beantwoorden. De een is het eens met de crisismaatregel, de ander totaal niet. Dat laten ze ook horen. Zo nu en dan verloopt een gesprek erg moeizaam, waardoor het stellen van vragen enorm moeilijk wordt. Mensen zijn in de war, of boos en dat leidt soms tot bijzondere taferelen. 
Wat voorop staat is dat wij elk gesprek met veel geduld proberen te voeren. Het is immers een recht voor de persoon in kwestie om gehoord te worden. Elke mening telt. Dat proberen we bij CIT altijd naar voren te brengen. 

Lees ook deze verhalen